Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst: kunstenaars reageren op roerige tijden

RaQuel van Haver, Delea: serie Return to the Dutch(n)ess, 2016

RaQuel van Haver, Delea: serie Return to the Dutch(n)ess, 2016, eigen foto

*De jury van de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst 2016 was enthousiast over de hoge kwaliteit van de 243 inzendingen voor dit jaar. Daarbij ook werk van RaQuel van Haver. Ze haalde de tweede ronde met ‘Delea: serie Return to the Dutch(n)ess’, olieverf, teer, houtskool, kruit, gips, gemengde techniek op jute. Van Haver woont en werkt in Amsterdam-Zuidoost, waar ze overal om zich heen inspiratie uit put. Op de jaarlijkse expositie van de Koninklijke Prijs in het Paleis op de Dam – gisteren geopend door koning Willem-Alexander – is Van Haver aanwezig met alleen bovenstaand portret, ze laat desgevraagd graag op haar Ipad zien dat ze met dezelfde materialen ook op veel grotere formaten werkt. De maatschappelijke en emotionele ‘impact’ van haar werk is onontkoombaar.

Voorzitter Benno Tempel en zijn collega's signaleren in het juryrapport ‘roerige tijden waarin de waarden van het oude Europa niet langer de antwoorden kunnen leveren voor mondiale problemen. Dat zien we terug in de inzendingen.Net als vorig jaar ontving de jury ook dit jaar relatief veel bijdragen waaruit maatschappelijke betrokkenheid spreekt.’ Daarnaast zag de jury ook bij anderen dan Van Haver een verbreding van het traditionele gebruik van verf naar bijvoorbeeld ook materialen als zand en klei, om een schilderij letterlijk reliëf en extra zeggingskracht te geven.

De Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst is een jaarlijkse aanmoedigingsprijs van 6500 euro voor kunstenaars tot 35 jaar. De winnaars van dit keer: Bart Kok (1985, Lochem), Mike Pratt (1987, Sunderland, UK), Tanja Ritterbex (1985, Heerlen, net terug van een lang verblijf in het Midden-Oosten) en Sam Salehi Samiee (1988, Teheran). Dik verdiend, maar RaQuel van Haver en Anne Forest (‘Hemming’, van grind, zand, structuurpasta en acrylverf op paneel) hadden dat van de vierentwintig kunstenaars in de tweede ronde, ook kunnen zijn. Museumkijker deelt het enthousiasme van de jury over de hoge kwaliteit en koos Van Haver en Forest pas na twee rondjes 'breinbreken' als eigen favorieten.

De expositie ‘Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst 2016’ in het Paleis op de Dam duurt tot en met 16 november. Voor meer informatie: http://www.paleisamsterdam.nl, R.v.Haver@live.nl en info@anneforest.nl.

Anne Forest, Hemming, 2016

Anne Forest, Hemming, 2016, eigen foto

Reageren