*De eerste keer dat Museumkijker ‘Colored Sculpture’ van Jordan Wolfson in het Stedelijk Museum wilde bekijken, was het kunstwerk kapot. Dat zou de rest van de dag niet meer goed komen, zei de dienstdoende suppoost. Vandaag opnieuw gegaan en begrepen waarom: door de krachtsexplosies stelt 'Colored Sculpture' hoge eisen aan de techniek. Het kunstwerk ervaren is heftig: al gauw tot in het merg gevoeld hoe hulpeloos de roodharige jongen de extreem gewelddadige computergestuurde bewegingen moet ondergaan. Geketend aan zware kettingen kan hij geen kant op.
Is de identificatie zo hevig omdat de beelden van wanhopige inwoners van Oost-Aleppo – de wereld om hulp smekend – deze dagen onophoudelijk ververst op het netvlies blijven staan? In de zaal met 'Colored Sculpture' voelt de afschuwelijke realiteit dichtbij. Het kost moeite de huiver af te schudden.
Op de expositie worstelt Wolfson (New York, 1980) in zijn videowerk ‘The Crisis’ in een schitterend mooie kathedraal met de vraag wat hij als kunstenaar nog zou kunnen toevoegen, intussen klinkt Händels ‘Sarabande’. Toch iets anders met zijn leven gaan doen? We zien zijn gezicht vlakbij, empathie met de wereld ontroerend voelbaar, Wolfson is een kunstenaar met een missie.
De expositie ‘Manic/Love’ van Jordan Wolfson in het Stedelijk Museum duurt tot en met 29 januari. Deel 2 ‘Truth/Love’ opent op 18 februari en duurt tot en met 23 april. Voor meer informatie: http://www.stedelijk.nl