Renaissance onder regie videokunstenaar Bill Viola in Palazzo Strozzi Florence

Emergence, Bill Viola 2002, 11.40, color High Definition video rear projection on screen mounted on wall in dark room. Performers: Weba Garretson, John Hay, Sarah Steben, 213 x 213 c. Courtesy Bill Viola Studio

Emergence, Bill Viola 2002, 11.40, color High Definition video rear projection on screen mounted on wall in dark room. Performers: Weba Garretson, John Hay, Sarah Steben, 213 x 213 c. Courtesy Bill Viola Studio

Door Klazien Laansma

*Botticelli, Filippi en… nu ook Bill Viola! Florence omarmt dit seizoen de Amerikaanse videokunstenaar. In Palazzo Strozzi is hij aanwezig met een groot aantal werken, waarmee hij commentaar geeft op beroemde renaissance-iconen. Ook in alle bekende Florentijnse musea sta je plotseling oog in oog met werk van Viola.

Florence, het mekka van de renaissancekunst, is vol ontroerende beelden vol menselijke emoties. En dat is precies waar alles om draait bij de spirituele Viola die gefascineerd vastlegt hoe mensen in houding en gebaar hun emoties uitdrukken.

Als choreograaf is hij onovertroffen. Je kunt voor je gevoel uren kijken naar het pad waar talloze mensen door een dennenbosje lopen, op weg naar een doel. Ze dragen vaak iets mee, een muziekinstrument, een bosje bloemen. Houden elkaar vast, lopen in groepen of juist stilletjes alleen. Nu en dan hoor je een vogel zingen. (The Path 2002 in Palazzo Strozzi). Het beeld verveelt niet en zet je even in een totaal ander tempo van kijken en zelfs ademhalen.

Pietà Masolini da Panicale (Tomasso di Cristoforo di Renacci, 1383/84 - documented until 1435), 1424. Empoli, Museo della Collegiata di Sant'Andrea, inv. n. 32

Pietà Masolini da Panicale (Tomasso di Cristoforo di Fino; Panicale di Renacci ? 1383/84 - documented until 1435), 1424. Empoli, Museo della Collegiata di Sant'Andrea, inv. n. 32

De context is bij de meeste video’s onmiskenbaar Amerikaans. Het onbestemde onbehagen bereikt een climax zoals in de Zondvloed of de Begroeting. Soms kabbelt alles gewoon rustig zoals in Catherines Room waar een kamer door de lichtval langzaam verandert. Het beeld ademt de spirituele rust van een kloostercel. Een vrouw zit te naaien aan een blauw kleed, en ook de witte lelies verwijzen naar Maria. Maar de vrouw in de video is geen jong meisje, Viola houdt het mysterie erin. Gelukkig.

Een vette knipoog naar de volstrekte toeristengekte van Florence is de museumshop, waar de mooiste videostills op mokken, potloden en schriftjes staan. Reserveer van tevoren kaartjes via internet en ga vroeg. Na tien uur is elk museum in Florence een hel.

Bill Viola – Electronic Renaissance 10 maart – 23 juli 2017 Palazzo Strozzi en vele andere musea in Florence

Voor meer informatie: http://www.palazzostrozzi.org

Museumwinkel Palazoo Strozzi, foto Klazien Laansma

Museumwinkel Palazzo Strozzi, foto Klazien Laansma

 

 

 

Reageren