*Het Stedelijk Museum brengt deze zomer met eenentwintig foto’s en vier videowerken een ode aan Rineke Dijkstra (Sittard, 1959). Dijkstra werd in maart onderscheiden met de Hasselblad Award, de meest prestigieuze fotografieprijs ter wereld, het Stedelijk volgt haar al sinds de jaren negentig. Uit de eigen collectie is een selectie gemaakt met foto’s van – onder meer – kwetsbare adolescenten, net bevallen vrouwen (topsport!) en het volwassen worden van de Franse soldaat Olivier: iconische beelden, heel sterk, ook voor wie ze eerder zag. Drie werken werden nog niet eerder in Nederland getoond: de video ‘Marianna (The Fairy Doll) 2014’; het fotoportret ‘Marianna and Sasha, Kingisepp, Russia, November 2 2014’ en het strandportret ‘Odessa, Ukraine, August 6 1993, 1993’.
Het meest aangrijpend is de kennismaking met Marianna, in de video aan het oefenen voor haar auditie aan de Vaganova-academie van het Russisch Ballet in Sint-Petersburg. De kritische coach op de achtergrond houdt geen moment haar mond, negentien minuten afzien, ook voor de kijker. En Marianna? Die blijft vooral dapper glimlachen, we duimen steeds dat het goed komt.
Later dit jaar toont het Stedelijk ‘Almerisa, 1994-2008’, een serie over de Bosnische vluchtelinge die Dijkstra volgde vanaf het moment dat ze als klein meisje in Nederland arriveerde tot haar volwassenheid. De Pont in Tilburg heeft een omvangrijk overzicht aangekondigd voor het voorjaar van 2018, dit najaar al in het Louisiana Museum in Denemarken.
De expositie ‘Rineke Dijkstra: een ode’ in het Stedelijk Museum in Amsterdam duurt tot en met 6 augustus. Voor meer informatie: http://www.stedelijk.nl