*Alsof de kragen van Marten en Oopjen uit 1634 in een hedendaagse wasmachine zijn gegaan, zó stralend wit ogen ze op de expositie High Society in het Rijksmuseum na de restauratie van Rembrandts portretten ten voeten uit van het welgestelde echtpaar uit de Gouden Eeuw. Morgen open, in Amsterdam tot en met 3 juni, vanaf september weer in het Louvre.
Nederland en Frankrijk kochten Marten Soolmans en Oopjen Coppit in 2016 samen van de familie Rothschild voor 160 miljoen euro, de afgelopen anderhalf jaar was de opknapbeurt een gezamenlijk project van restauratoren en natuurwetenschappers van Rijksmuseum, Musée du Louvre en Le Centre de Recherche et de Restauration des Musées de France. De bovenste vernislagen uit de jaren vijftig werden verwijderd en oude restauratielagen dunner gemaakt. Zo werden Rembrandts subtiele nuances van donker en licht weer zichtbaar. Tot slot, aldus de toelichting van het Rijksmuseum, zijn lacunes opnieuw gevuld en geretoucheerd. Dankzij de nieuwe vernislaag stralen de portretten als ooit tevoren.
Op High Society zijn negenendertig portretten ten voeten uit van vorsten, aristocraten en rijke burgers uit vier eeuwen kunstgeschiedenis voor het eerst bijeen. Van het eerste voorbeeld uit 1514 van Lucas Cranach (Hendrik de Vrome, hertog van Saksen met Catharina, gravin van Mecklenburg) tot en met het portret dat Kees van Dongen in 1931 van Anna, gravin van Noailles maakte, een enerverend schouwspel van glitter, glamour en memento mori. Later uitgebreider op Museumkijker.
Voor meer informatie: http://www.rijksmuseum.nl