Anselm Kiefer: genoeg ruimte bij blockbuster Van Gogh en Stedelijk Museum

Anselm Kiefer (1945), 'De sterrennacht', 2019. Foto Annette Bleeker

Annette Bleeker, fotograaf, schrijfster, journalist, was er zomaar een woensdagmiddag. De mediabeelden van weekenddrukte in het Van Gogh en Stedelijk ver weg, druk maar niet té, met genoeg ruimte, fysiek én in het hoofd, om Anselm Kiefer tot in details te laten doordringen. En de urgente tekstbordjes te lezen.

Anselm Kiefer (1945), O Halme der Nacht (O halmen van de nacht), laatste regels gedicht Paul Celan. met dank aan de kunstenaar en White Cube. Foto Annette Bleeker

Geïnspireerd door Van Gogh, ja, we wisten het al en het klopt.. 'De Sterrennacht' van Kiefer dateert uit 2019. Zijn materialen: emulsie, olieverf, acrylverf, schellak, stro, bladgoud, hout, metaaldraad en bezinksel van elektrolyse op doek. Het gelaagde effect is verbluffend. Op het bordje: 'Kiefer is gefascineerd door de nachtelijke hemel, een mysterieus universum waar onze oorsprong ligt. Zijn 'De sterrennacht' verwijst naar de diepe verbinding tussen hemel en aarde.'

Anselm Kiefer (1945),Sol Invictus (Onoverwinnelijke zon), 1995, foto Annette Bleeker

Bleeker stuurde Museumkijker een selectie favorieten, zie maar, zei ze. Met dank voor zoveel schoonheid. Gaat dat zien, nog tot en met 9 juni. En vooral op een doordeweekse dag.

Voor mee informatie: de websites van de musea. Annette Bleeker op Instagram (@annettebleeker)

Zaaloverzicht Anselm Kiefer, foto Annette Bleeker

 

Reageren