*Deze vierkleurige bijzettafels van vernikkeld metaal en hout van Marcel Breuer – gemaakt rond 1926, bruikleen van een Duitse verzamelaar – ogen op de Bauhaus-expositie in Museum Boijmans Van Beuningen zo tijdloos mooi dat Museumkijker ze wat graag mee naar huis had genomen. Net als - onder nog meer aanlokkelijks - het steengoed-servies van Margarete Heymann-Marks uit 1924, het wandkleed van Gunta Stölzl uit 1928 en de bureaulamp van Marianne Brandt/Hin Bredendieck, ook uit 1928. De tentoonstelling ‘nederland ⇄ bauhaus – pioniers van een nieuwe wereld’ brengt met ruim 800 objecten de geschiedenis van Bauhaus en de kruisbestuiving tussen Nederland en Bauhaus in beeld.
De legendarische kunst- en ontwerpschool in achtereenvolgens Weimar, Dessau en Berlijn - schepping van Walter Gropius – bestond van 1919 tot 1933. De sluiting volgde op nationaal-socialistische repressie. De Stijl-voorman Theo van Doesburg, Paul Citroen en architect J.J.P Oud waren onder de Nederlanders in het internationale Bauhaus-netwerk.
Het ideaal was functioneel mooi design voor iedereen bereikbaar te maken. Mienke Simon Thomas, conservator toegepaste kunst en vormgeving, laat op deze expositie zien dat de radicale vormentaal en innovatieve productietechnieken die na de Eerste Wereldoorlog voor een revolutie in architectuur, kunst, meubels, keramiek, textiel en typografie zorgden, nog altijd van grote invloed is. Zie alleen al het aanbod in hedendaagse woonwinkels. De Bauhaus-expositie is de laatste grote tentoonstelling voor het Boijmans eind mei sluit voor een hoognodige renovatie. Het museum zal de komende jaren in Rotterdam zichtbaar blijven op andere locaties. Een deel van de collectie gaat op reis in het buitenland.
De expositie 'nederland ⇄ bauhaus – pioniers van een nieuwe wereld’ in Museum Boijmans Van Beuningen duurt tot en met 26 mei. Voor meer informatie: http://www.boijmans.nl