Koninklijk Paleis op de Dam: na vele eeuwen restauratie dak ‘achtste wereldwonder’

Prudentia, Artus Quellinus, Expositie Hoog! Kijk omhoog, Koninklijk Paleis Amsterdam, eigen foto

Architect Jacob van Campen (1596-1657) was de schepper van wat in de zeventiende eeuw als 'achtste wereldwonder' de oppermacht en rijkdom van Amsterdam representeerde: het stadhuis op de Dam, inmiddels vele eeuwen dienst doende als Koninklijk Paleis. Ter illustratie van de enorme omvang van het monumentale pand:  er waren 13.659 heipalen nodig. Met heien werd in 1648 begonnen. In 1655 was de bouw zover klaar dat het gebouw in gebruik werd genomen,  het voltooien van het dak zou nog tien jaar in beslag nemen. Onder de titel 'Hoog! Kijk omhoog - een dak vol verhalen' is de jaarlijkse zomertentoonstelling aan de restauratie van het dak gewijd, na vele eeuwen hoog tijd geworden.

Keizerskroon met adelaars, dak Koninklijk Paleis, eigen foto

Onderdeel van de decoraties zijn sinds 1665 de beelden van Artus Quellinus die de vier kardinale deugden verbeelden: Prudentia ('Voorzichtigheid'), Justitia ('Gerechtigheid'), Vigilantia ('Waakzaamheid') en Temperantia ('Gematigdheid'). Prudentia is voor het eerst sinds de plaatsing zo'n twintig meter in twee stukken naar beneden gedaald. Imponerend haar nu met beide benen op de grond te zien: ze is 3,8 meter groot en weegt 3000 kilo. Aan haar voeten staat het kleimodel dat Quellinus al in 1650 van Atlas maakte: in brons gegoten torst hij op grote hoogte al sinds jaar en dag de hemelbol op zijn schouders. Op de tentoonstelling is ook een van de keizerskronen met ondersteunende adelaars aanwezig die op de hoeken van het dak staan. Er zijn na al die tijd gaten en scheuren in gevallen en het koper is groen geoxideerd.

Windvaan met koggeschip, onbekende maker/rond 1664, eigen foto

De windvaan met koggeschip - rondom 1664 gemaakt, onbekend wie de maker was - is al gerestaureerd. En práchtig geworden. Vakmanschap is nog altijd meesterschap, deze zomer tijdens de opknapbeurt eenmalig van zeer nabij te genieten in het Koninklijk Paleis Amsterdam. Tot en met 22 september.

Voor meer informatie: http://www.paleisamsterdam.nl/hoog