Diasporalia Koen Theys in Drents Museum: matrassen van mensen die er niet zijn

Koen Theys, Diasporalia, brons, 2018, foto Frederik Vercruysse

*Na de Sint-Jozefkapel van de kathedraal in Antwerpen is het Drents Museum in Assen vanaf morgen de tweede locatie waar de installatie Diasporalia van multimediaal kunstenaar Koen Theys is te zien. Twaalf bronzen matrassen met persoonlijke bezittingen van vluchtelingen vertellen over mensen van één volk die er niet zijn, door een grootschalige diaspora verspreid over verschillende delen van de wereld. Volgens Theys (Brussel, 1963) schuilt achter elke slaapplek een verhaal waarin de mens als individu centraal staat, op zoek naar zijn identiteit en vechtend voor het behoud ervan. De kiem voor het concept van de installatie werd gelegd toen de kunstenaar in 2008 de Begijnhofkerk in zijn geboorteplaats binnenliep, op dat moment slaapplek van honderden vluchtelingen, de grond bezaaid met matrassen. Beelden die hij nooit meer van het netvlies kreeg.

Koen Theys, Diasporalia, brons, 2018, foto Denis Decaluwe

Een paar jaar later kreeg Theys het verzoek een werk voor de Antwerpse kathedraal te maken in het kader van het stadsfestival ‘Antwerpen Barok 2018. Rubens inspireert’. Bij het zien van de monumentale marmeren grafmonumenten van de kathedraal legde hij de link met de armoedige matrassen in de Begijnhofkerk, zo ontstond het definitieve concept voor Diasporalia. Theys – docent autonome videokunst en ruimtelijke kunst aan de kunstopleiding Sint Lucas in Antwerpen – verwijst in zijn installatie ook naar de 17de-eeuwse barokkunst, aldus de toelichting van het Drents Museum. Het thema doet ‘vooral aan armoede denken, maar de kleuren goud, wit en blauw roepen tegelijkertijd een koninklijke rijkdom op’: ‘Hiermee brengt Theys het contrast tussen armoede en rijkdom onder de aandacht.’

Koen Theys, Diasporalia, brons, 2018, foto Denis Decaluwe

Diasporalia blijft tot en met 13 september in het Drents Museum. Voor meer informatie: http://www.drentsmuseum.nl

Reageren