Duizenden vlinders Carlos Amorales in Stedelijk Museum: The Factory met een knipoog

 

Carlos Amorales, Black Cloud, expositie Stedelijk Museum, eigen foto

*Martijn van Nieuwenhuyzen, sinds een paar maanden directeur van De Pont in Tilburg,  nam afscheid als conservator van het Stedelijk Museum met de tentoonstelling 'The Factory', een overzicht van het werk van Carlos Amorales (1970). De Mexicaan woonde in Amsterdam van 1990 tot 2004, hij studeerde er op de Gerrit Rietveld Academie en Rijksakademie. Van Nieuwenhuyzen volgde hem sinds die tijd, zocht hem in 2018 op in Mexico City en raakte opnieuw onder de indruk, vertelt hij op de Stedelijk-site: 'Balancerend op de fijne lijn tussen het esthetische en sociaal-politieke brengt hij een veelheid aan onderwerpen voor het voetlicht: de rollen die de kunstenaar binnen en buiten de kunstwereld kan aannemen, de ervaring vreemdeling te zijn in een onbekende cultuur, de oneindige kwetsbaarheid van taal en de aan het absurdisme grenzende beeldstroom van het internet. Het is bijzonder om mijn laatste tentoonstelling in het Stedelijk Museum met deze inspirerende Mexicaanse kunstenaar te mogen samenstellen.'

Carlos Amorales, 'We'll See How All Reverberates', expositie Stedelijk Museum, eigen foto

'The Factory', de titel verklaard als 'knipoog' naar de gelijknamige studio van Andy Warhol, is een associatieve tentoonstelling die Amorales met een gereedschapskist vergelijkt. De kunstenaar gebruikt animatie, video, film, tekeningen, installaties, performances en geluid om taal, betekenis en identiteit te onderzoeken; met maskers, onleesbare codes en collages stelt hij zijn eigen auteurschap op de proef. Op het kruispunt van politiek en esthetiek vertellen veel werken op de expositie over de gespannen verhouding tussen mensen en de massa waarvan ze onderdeel zijn, aldus de introductie over Amorales op zaal. Dat vermoedt louter zware kost, het tegendeel blijkt waar: de achtereenvolgende wandteksten reppen over de uiterst serieuze thematiek van de kunst van Amorales; bezoekers, jong en oud, genieten intussen van een sprookjeswereld die af en toe eng is zoals in sprookjes hoort, maar vooral fantasierijk, zelfs in 'Peep Show' en 'Orgy of Narcissus' goed voor een knipoog. In 'Black Cloud' zijn we omringd door duizenden vlinders  en in 'We'll See How All Reverberates' mogen we met slagstokken cymbalen bespelen. 'Carlos Amorales - The Factory' is een zeer hedendaagse 'experience', drugs en drank zoals bij Warhol mijlenver weg.

'Carlos Amorales - The Factory' in het Stedelijk Museum Amsterdam duurt tot en met 17 mei 2020. Voor meer informatie: http://www.stedelijk.nl

Carlos Amorales, Peep Show, expositie Stedelijk Museum, eigen foto

Reageren