Eigen versie Vermeers ‘Meisje met de parel’: vervolg Mauritshuis en Fabrique des Lumières

Meisje met de parel, versie Marlon de Bruijne. foto Mauritshuis

De afdeling pr en marketing van het Mauritshuis  excelleerde vorig jaar op de toppen van haar kunnen om de focus op  'Meisje met de parel' van Johannes Vermeer (c. 1665) uit de eigen collectie te houden terwijl het Rijksmuseum blockbuster Vermeer in huis had. Vermeers (enige) Haagse topstuk was een aantal weken in Amsterdam, een genereus gebaar maar helemaal van harte ging dat niet, voelde althans Museumkijker. Haar thuiskomst werd intussen voorbereid en tenslotte gevierd alsof Den Haag vele weken slapeloos had liggen wachten.

Gabriele Moretti, 12 jaar, versie Meisje met de parel, foto Mauritshuis

Wat werd (onder meer) bedacht? Wie zou er bijvoorbeeld niet geïnspireerd raken door Vermeers parelmeisje en graag z'n eigen Meisje maken? Aldus het museum onder de noemer #mygirlwithapearl. Lof, die oproep kreeg wereldwijd respons. In samenwerking met Fabrique des Lumières is er een vervolg gemaakt: The Immersive Edition, aangeprezen als 'nieuwe spectaculaire immersieve presentatie' van een selectie uit de inzendingen. In de Studio van de Fabrique, een ruimte van 80m2 op het Westergasfabriek-terrein, worden bezoekers eerst 'volledig ondergedompeld' in het schilderij. Om vervolgens 'omringd te worden door een groot aantal interpretaties'.  Die presentatie duurt zeven minuten. Concept en grafische uitwerking is van Addiktschbang en de audio design van Kloaq. Spectaculair? Schouderklopje graag gegeven, maar Museumkijker vond zeven minuten wel een beetje kort voor die superlatief. Alsnog geïnspireerd geraakt? Inzenden van een eigen nieuwe versie van het 'Meisje met de parel' kan nog tot 1 december.

Voor meer informatie over #mygirlwithapearl-The Immersive Edition

Kathy Clemente, versie Meisje met de parel, foto Mauritshuis