De Deense fotograaf Søren Solkær reisde vijf jaar langs wereldsteden voor Surface, 135 portretten van straatkunstenaars in onder meer Athene, Los Angeles, New York en Sydney. Uit de Nederlandse street art scene selecteerde hij DOES, Laser 3.14 en Niels Shoe Meulman, onder de buitenlanders DABSMYLA (uit Australië), Icy & Shot (Iran) en The London Police. Solkær koos naast invloedrijke kunstenaars graffitipioniers en opkomende talenten. Een selectie van zestig portretten is de komende maanden te zien in Fotomuseum aan het Vrijthof in Maastricht.
Het Schunck Museum in Heerlen gaat de komende maanden terug naar het begin van de street art scene met de expositie 'Keith Haring: Grace House Mural', een overzicht van vroeg werk (1980-1984). De beeldtaal van Keith Haring (1958-1990) wordt commercieel zeer vaardig gemunt en staat vermoedelijk op net zoveel netvliezen als Van Goghs zonnebloemen. Speciaal aan de Heerlense expositie zijn de foto's die vriend Tseng Kwong Chi van de kunstenaar maakte. Onder meer van Haring in 1983, aan het werk in de metro van New York. Street art nog in de kinderschoenen: een fascinerend reisje terug in de tijd. Street art zou uitgroeien tot een druk bevolkt podium met beoefenaren die helaas lang niet altijd zo talentvol waren als de kustenaars die we in Maastricht en Heerlen kunnen bekijken. Beide exposities duren tot en met 25 september.
Voor meer informatie: