* De Beurs voor Hedendaagse Figuratie – uitsluitend gewijd aan figuratieve en realistische kunst, met prijzen die ook voor een kleine beurs te betalen zijn - is traditiegetrouw de eerste beurs van het nieuwe jaar. De 12-de editie vindt plaats van donderdag 15 tot en met zondag 18 januari in de Passenger Terminal Amsterdam, vaste locatie met prachtig uitzicht over het IJ. Onder de 27 Nederlandse en buitenlandse deelnemers zijn Galerie Lauswolt, Galerie Petit, Galerie Mokum en Thompsons Gallery. In zijn rol van juryvoorzitter maakt Rijksmuseum-directeur Wim Pijbes op de opening – woensdagavond 14 januari, alleen voor genodigden – de winnaar van Sacha Tanja Penning 2015 bekend. Sacha Tanja (1942-2004) heeft zich jarenlang ingezet voor de promotie van hedendaagse figuratieve kunst in Nederland. De naar haar vernoemde penning – naar een ontwerp van Guus Hellegers – werd de afgelopen jaren toegekend aan onder meer Matthijs Röling (als eerste in 2005), Herman Gordijn (2008), Philip Akkerman (2010), Galerie Mokum (2013) en Caspar Berger (2014). Voor meer informatie: http://www.realismeamsterdam.com.
* Witte de With Center for Contemporary Art in Rotterdam viert in 2015 zijn 25-jarig bestaan. Doel van de oprichting was hedendaagse kunst en publiek dichter bij elkaar te brengen. Dat is gelukt: dankzij het constante niveau van spraakmakende tentoonstellingen kreeg Witte de With al snel de reputatie als toonaangevend podium voor aanstormend talent in Nederland. De eerste jubileum-expositie in de Witte Withstraat 50 opent op 27 januari, de tentoonstellingen worden maandelijks gewisseld. Voor meer informatie: http://www.wdw.nl.
* De expositie over joods leven in Nederlands-Indië in het Joods Historisch Museum (JHM) duurt nog tot en met 8 maart; vanaf 30 januari reist het museum op de tentoonstelling ‘Joden in de Cariben’ ook naar Suriname en Curaçao. Aangetrokken door de grote economische en religieuze vrijheid trokken Portugees-Nederlandse joden vanaf de zeventiende eeuw via Brazilië en Nieuw-Amsterdam in zo groten getale naar Suriname en Curaçao dat er bloeiende centra van joods leven ontstonden. Op Curaçao was sprake van een handelscultuur, in Suriname ontwikkelden zich plantages. Volgens het JHM beïnvloedde dat verschil de assimilatie met de rest van de bevolking: ‘Door de omgang van de Portugese joden met de Afro-Afrikaanse bevolking, aanvankelijk op de plantages en later in Paramaribo, vermengden hun culturen. Op Curaçao was ook sprake van vermenging, maar in mindere mate.’ In de loop van de negentiende eeuw trokken veel joden weg naar Nederland en Amerika, maar de sporen die hun cultuur heeft nagelaten zijn talrijk. Tot en met 14 juni te zien: schilderijen van onder meer Frans Post en Job Adriaansz Berckheyde, prenten en foto’s, religieuze en ‘dagelijkse’ voorwerpen. Intussen vertellen hedendaagse Surinaamse en Curaçaose joden op de expositie over de betekenis van de joodse cultuur voor hun identiteit. Voor meer informatie: http://www.jhm.nl.
* In het BAM (Beaux-Arts Mons/Bergen) begint op 25 januari de eerste van in totaal 45 tentoonstellingen van de manifestatie 'Mons 2015 Culturele Hoofdstad van Europa'. Sjraar van Heugten, voorheen hoofd collecties van het Van Gogh Museum, maakte voor het museum de expositie 'Van Gogh in de Borinage, de geboorte van een kunstenaar'. Voor meer informatie: http://www.mons2015.eu en http://www.vangogh2015.eu