Hedendaagse ‘Tuin der Lusten’ Jeroen Bosch op Realisme-beurs aan IJ-oevers

Lluis Brabara, Jardin de las Delicias, fotocollage, 300 x 450 cm. Galería Contrast, foto Realisme-beurs

Lluis Barba, Jardin de las Delicias, fotocollage, 300 x 450 cm. Galería Contrast, foto Realisme-beurs

*Den Bosch staat dit jaar in het teken van de manifestatie ‘Jheronimus Bosch 500’, bezoekers van de Realisme-beurs in de Passagiers Terminal Amsterdam (PTA) worden er in de entreehal meteen aan herinnerd door het drieluik ‘El Jardín de las Delicias’ van Lluis Barba (1952). De Spaanse kunstenaar interpreteert op deze digitaal gemanipuleerde monumentale foto - van 300 bij 450 cm - ‘De Tuin der Lusten’ van Jeroen Bosch. De Bossche kunstenaar schilderde zijn werk – een van de topstukken van het Prado in Madrid - over de zondigheid van de mens rond 1485. Barba combineerde de bizarre figuren en monsters van Bosch met hedendaagse ‘celebrities’ van allerlei pluimage. Volgens de toelichting van zijn Galería Contrast – op de beurs te vinden in stand 29 – is bij Barba dezelfde thematiek terug te vinden: ‘We zien ook hier het ‘schijnparadijs’ vol verleidingen en oppervlakkigheden, maar deze keer met volle teugen genoten door de hedendaagse mens.’ Leuke breinbreker: op deze versie zoveel mogelijk bekende gezichten spotten.

Abendmahl II, Juliane Hundertmark, Heissings Art Galerie, foto Realisme-beurs

Bedroom II, Juliane Hundertmark, Heissings Art Galerie, foto Realisme-beurs

De Realisme-beurs biedt voor de dertiende keer een platform aan dertig – op drie na – Nederlandse galeries voor hedendaagse figuratie. Onder die noemer is plaats voor een aangename diversiteit. Van ‘Koe Anneke’ van Alexandra Klimas (bij Galerie Lauswolt) tot de sterke, op de Renaissance geïnspireerde, keramische portretten van Rob van Bergen (Galerie Roos van Tudor) en van de superieure ‘Baüme’ van Armando (Galerie Post + García) tot het surrealistische ‘Bedroom II’ van Juliane Hundertmark (Heissings Art Galerie): er is voor vele smaken wat wils. Met een aanbod dat uiteenloopt van de ‘Reuze Grondluiaard’ van Johan Scherft (5500 euro) en subtiele houtsnedes met natuurthema’s van Siemen Dijkstra (‘Vlieg-den II’, 225 euro, prijs zonder lijst) tot de adembenemende Spaanse aquarellen van Michiel Schepers (‘Zilversparrenbos, Andalusië’, 1800 euro) was Galerie Petit (stand 4) de favoriete deelnemer van Museumkijker.

Arie Schippers was dit keer de winnaar van de Sacha Tanja Penning, de jaarlijkse prijs van 10.000 waarmee Sacha Tanja (1942-2004) wordt geërd voor haar inspanningen ter promotie en stimulering van hedendaagse figuratieve kunst in Nederland.

De Realisme-beurs in de Passagiers Terminal Amsterdam (aan het IJ, bereikbaar met tram 26 richting IJburg) duurt tot en met zondag 24 januari. Voor meer informatie: http://www.realismeamsterdam.com.

Huub Hannen Galerie, Koppoter, Erik Buijs, foto: Realisme-beurs

Huub Hannen Galerie, Etrusk, Erik Buijs, foto: Realisme-beurs

Reageren