Het Kunstmuseum Den Haag toont in het Berlagekabinet een selectie uit werk van Herman Gordijn dat is geschonken door Joseph Kessels, levenspartner van de kunstenaar. Gordijn (1932-2017) kreeg grote bekendheid met realistische portretten, vaak in opdracht, bijna abstracte landschappen, stadsgezichten en naakten. Wie eenmaal werk heeft gezien herkent zijn uitdagende bijna surrealistische ‘hand’ meteen. In het Berlagekabinet wordt grafisch werk in relatie tot niet eerder geëxposeerde theaterontwerpen getoond. Gordijn ontwierp van 1959 tot 1969 kostuums en decors voor 36 producties. Meer dan 120 ontwerpen bevinden zich in de theatercollectie van het Allard Pierson Museum. In Gordijns nalatenschap werden nog eens ruim 400 ontwerpen aangetroffen. Het Kunstmuseum Den Haag toont daarvan nu een klein gedeelte.
Bij Waanders Uitgevers verscheen inmiddels ‘Herman Gordijn – Spelen met verbeelding’. Joseph Kessels laat daarin zijn ontwerpen voor bijna alle grote theatergezelschappen in Nederland de revue passeren. Gordijn ontwierp met veel succes decors, kostuums en licht voor het moderne drama van de jaren zestig. Zo maakte hij in 1964-65 voor regisseur Ton Lutz de kostuums van De Driestuiversopera. Gordijns favoriete model Lida Lobo Polak kreeg van Lutz een figurantenrol. Zijn opdrachten voor theater hebben volgens het museum ook invloed gehad op zijn vrije werk.
De expositie ‘Herman Gordijn – De wereld als een schouwtoneel – in Kunstmuseum Den Haag duurt tot en met 25 augustus. Voor meer informatie: http://www.kunstmuseum.nl
Herman Gordijn – Spelen met verbeelding’, van Joseph Kessels, verscheen bij Waanders Uitgevers, 29,95 euro.