Dode ramen Orna Wertman in Galerie Weerdruk

Orna Wertman, 'Before 7 October', foto kunstenaar

Galerie Weerdruk aan het Entrepotdok in Amsterdam  kijkt uit op de romantisch fraaie contouren van Artis, voor wie er vredig en goed gemutst over de drempel stapt zal de oorlog in het Midden-Oosten ver weg zijn. Op de expositie '23 Houses Dead Windows' schudt Orna Wertman bezoekers dan ook stevig door elkaar met het schilderij 'Before 7 October', centraal monumentaal in het zicht op de achterwand. We mogen zelf invullen wat we emotioneel met dat schilderij en de beelden van huizenconstructies doen. Zo ook met foto's van haar voetstappen in de afgelopen tien jaar en die van  haar verlaten ouderlijk huis voor de sloop in Tel Aviv. Schrijnend: de stoel van haar vader die, desgevraagd, achter blijft. Het contrast met Miriam Cahn, momenteel in het Stedelijk Museum, kon in Galerie Weerdruk niet groter zijn.

Orna Wertnan

Naast autonoom werk heeft Wertman vanaf 1982 elf fotoboeken uitgegeven, dit jaar 'Bijzondere Huizen: Plek Zat'. Ook op de expositie: een collageboek waarin ze voortborduurt op een boek en oproep van Les Levine uit 1971, een vondst in de bibliotheek van Constant Nieuwenhuys.

De expositie '23 Houses Dead Windows', Galerie Weerdruk, Entrepodok 42-A, Amsterdam duurt tot en met 27 oktober. Voor meer informatie: http://www.ornawertman.info

Orna Wertman: 'In stilte/Alleen zijn stoel/Over', 20.06.24