Marine Le Pen in erezaal Stedelijk Museum: raak demasqué door Wilhelm Sasnal

Wilhelm Sasnal, Le Pen, 2024, eigen foto

Op weg naar de uitgang van het Stedelijk Museum na het bekijken van  de Stanley Brouwn-expositie was er een onverwachte ontmoeting met een vrouw die deze dagen vrijwel continue in het nieuws is. Was ze het écht? Ja, Marine Le Pen hangt in de IMC erezaal op de expositie 'Painting as prop' van Wilhelm Sasnal, kunstenaar uit Polen (1972, Tarnów). Sasnal verbeeldde zijn afkeer ragfijn raak. Le Pen: trap er vooral niet in Franse kiezer, ze draagt een masker dat een keiharde vrouw verhult. Naast haar de Hongaarse rechts-extremist Viktor Orbán, het soort man waarvan we in de wandelgangen zeggen dat hij een rotkop heeft.

Wilhelm Sasnal, Poolse grensmuur, 2023, eigen foto

Onder de vijfentwintig werken waarmee Sasnal de erezaal vult is ook een olieverf van de openbare briefing bij de grensmuur tussen Polen en Wit-Rusland op 27 mei 2023. Aanwezig, aldus het tekstbordje: de toenmalig vicepremier van de Republiek Polen Jaroslaw Kaczynski, toenmalig minister van Defensie Mariusz Blaszczak en toenmalig staatssecretaris van Defensie Michael Wisniewski. Ze zullen er gewichtig besluitvaardig het woord hebben gevoerd. Wie kent ze nog? Met heftige zwarte verfstreken heeft Sasnal hun gezichten niet voor niets verborgen. Volgens het Stedelijk Museum legt de blik van de kunstenaar de waanzin van het moderne leven vast en zet kijkers ertoe aan na te denken over het veranderende politieke landschap en maatschappelijke normen. Voor zijn filmproject The Assistant maakte Sasnal rekwisieten in de vorm van nageschilderde meesterwerken. Zoals 'De absintdrinkster' van Picasso, een werk uit 1901. Sasnal verkent onze tijd, de huiver wandelt mee.

De expositie 'Painting as prop' van Wilhelm Sasnal in het Stedelijk Museum duurt tot en met 1 september. Voor mee informatie: http://www.stedelijkmuseum.nl