Mevrouw Vlek ontroerend naakt Aat Veldhoen op expositie ‘Inspired by Rembrandt’ in Rembrandthuis

Aat Veldhoen, 'Mevrouw Vlek, naakt', 1964, lithografie, Museum Het Rembrandthuis

*Mevrouw Vlek, de vrouw van de groenteboer op de Bloemgracht die in 1964 - alsof het op haar leeftijd de gewoonste zaak van de wereld was - naakt voor buurman Aat Veldhoen poseerde, is de favoriet van hoofd collectie Epco Runia op de komende tentoonstelling ‘Inspired by Rembrandt. 100 jaar verzamelen door Het Rembrandthuis’: 'Haar houding is volstrekt natuurlijk, geduldig wachten totdat de kunstenaar klaar is – het heeft iets ontwapenends. Maar er is nog veel meer. Het is geweldig om eens te laten zien wat voor moois we in huis hebben.’

Charles Donker, 'Meidoornstruiken in de sneeuw in Groningen', ca. 1985, ets, Museum Het Rembrandthuis

Thema van de tweede Rembrandthuis-expositie van dit Rembrandtjaar – de kunstenaar stierf 350 jaar geleden - is de inspiratie die Rembrandt op vele manieren aan kunstenaars is blijven geven. Voor de samenstelling kon Runia uit de eigen collectie van ruim 4000 prenten putten. Gegroepeerd in acht thema’s (onder meer ‘koppen’, ‘natuur’, ‘leven’ en ‘zelf’) toont de expositie werk van Rembrandt en navolgers uit zowel zijn eigen tijd als kunstenaars van nu. Zoals ‘Rembrandt en de drie vrouwenhoofden’ van Picasso’ uit 1934, ‘Meidoornstruiken in de sneeuw in Groningen’ van Charles Donker uit 1985 en ‘Plassende vrouw’ van Marlene Dumas uit 1996. Nu voor het eerst ook te zien is de aankoop die Het Rembrandthuis op de afgelopen TEFAF deed: De Heilige Familie in een woonvertrek van Ferdinand Bol uit 1643. Bol was tussen 1636 en 1640 bij Rembrandt in de leer.

Marlene Dumas, Plassende vrouw, 1996, lithoografie, Museum Het Rembrandthuis

De expositie ‘Inspired by Rembrandt. 100 jaar verzamelen door Het Rembrandthuis’ duurt van 7 juni tot en met 1 september. Voor meer informatie: http://www.rembrandthuis.nl

Pablo Picasso, Rembrandt en de drie vrouwenhoofden, 1934, ets. staat II (2), Museum Het Rembrandthuis

Reageren