*Bij binnenkomst in het Kunsthaus van Bregenz – hoofdstad van de Oostenrijkse deelstaat Vorarlberg, uitzicht op Alpen en de uitgestrekt prachtige Bodensee - worden we alvast gewaarschuwd: op de expositie ‘DAS GENAUE HINSCHAUEN’ van Miriam Cahn (Basel, 1949) hangt werk dat heftig kan binnenkomen. Klopt, haar expliciete beeldtaal schudt emoties zelfs steviger op dan verwacht, kinderen kunnen beter niet mee. Cahn reageert – onder meer met schilderijen, ze vult het hele gebouw - op het jammerlijke lot van vluchtelingen in de Middellandse Zee en wrede vormen van seksueel, politiek en religieus geweld, thema's liggen helaas voor het oprapen.
Met visuele mokerslagen reflecterend op actuele politieke en maatschappelijke debatten, vervalt ze nergens in gemakzuchtig moralisme. Met een carrière die haar al in 1982 naar de Documenta in Kassel bracht, toont Cahn hier zo opnieuw haar grote kwaliteiten. Op ‘DAS GENAUE HINSCHAUEN’ mogen we net als zij woedend zijn, maar wie cynisch over het onuitroeibare kwaad huiswaarts keert, heeft Cahns diepe empathie gemist. Ook wij moeten aan het werk. Miriam Cahn in Bregenz: waard om voor om te rijden.
Expositie ‘DAS GENAUE HINSCHAUEN’ van Miriam Cahn in het Kunsthaus Bregenz duurt nog tot en met 30 juni. Voor meer informatie: http://www.kunsthaus-bregenz.at