Miriam Cahn in Stedelijk Museum: oeuvre vol wreedheid zonder grenzen

Facsimile-uitgave Reading Dust, Miriam Cahn, Stedelijk Museum, eigen foto

Miriam Cahn  (1949) gaf vanuit Zwitserland  leiding aan de inrichting van 'Reading Dust', expositie in het Stedelijk Museum in Amsterdam over en uit haar hele oeuvre, alles komt rechtstreeks uit haar atelier. De tentoonstelling is met de atoomdreiging in herinnering die Cahn oproept tegelijk een geschiedenisles over oorlog en geweld na WO II. Voor vier zalen heeft ze vier 'hoofdstukken' met veelzeggende titels gemaakt: Nur Körper (Alleen lichamen), Brutalitätenraum (Wreedhedenruimte), Undarstellbar (Onafbeeldbaar) en Weinenmüssen (Huilenmoeten). In 'simpele' penseelstreken met felle kleuren schudt 'Reading Dust' de emoties heftig op: Cahns verbeelding van seksuele wreedheden daarbij het allerergst.

Mein Rhytmisches Schreiben, publicatie Reading Dust, Miriam Cahn, Stedelijk Museum, eigen foto

Titelkaartjes ontbreken naast de werken: zou ze die visueel te afleidend vinden? Voor wie Cahn wil leren kennen is er bij de tentoonstelling, die ook naar museum MAAT in Lissabon gaat, een Duits-Engelse publicatie verschenen. In 'Mein Rhytmisches Schreiben' schrijft Cahn over haar levensloop in het  perspectief van haar joodse afkomst, met onthutsend vaak antisemitisme Ze voelde zich recent  in de steek gelaten door haar collega's, de oorlog in het Midden-Oosten heeft ook daar schrijnend pijnlijke voren geploegd. Hartverscheurend: 'eitel zu einer sogenannt kritischen community gehören müssen/ist das wichtigste für die grosse mehrheit aus meiner westlichen kulturwelt/ zu der ich nicht mehr gehören will.' De directeuren in Amsterdam (Rein Wolfs) en Lissabon (JoaoPinharanda) noemen in dat perspectief als belangrijkste taak van musea in deze tijd: het bieden van ruimte aan verschillende visies op de wereld die wij delen.Bij de publicatie horen ook facsimile-tekeningen van Cahn. Een juweeltje voor 24 euro.

Reading Dus, Miriam Cahn in het Stedelijk Museum in Amsterdam, duurt tot en met 26 januari. Voor meer informatie: http://www.stedelijk.nl