* Museumkijker viel als een blok (en kocht) een feestelijke bloemenfoto (40 x 53 cm) van Ellen van Eldik, beeldend kunstenaar uit Nijmegen voor wie natuur altijd een onuitputtelijke inspiratiebron voor schilderijen en tekeningen was. Van Eldik, ook docent en commissielid, won in 1985 een Koninklijke Prijs voor de Schilderkunst, zie www.ellenvaneldik.nl voor meer informatie over haar loopbaan. In een interview met Henk Meutgeert (januari-februari 2008) ter gelegenheid van de expositie ‘Niet iedereen heeft een tuin’ in het CKBTiel, vertelde Van Eldik over haar strijd tussen schoonheid en inhoud. Spanning tussen harmonie en krachten die daar tegenin werkten, had ‘haar grootste worsteling als kunstenaar’ bepaald. Van Eldik in een eerder geschreven eigen tekst: ‘Dat ‘mooi’ maken, dat kan ik te goed, maar ‘mooi’ is te onbelangrijk.’
Een aantal jaren geleden openbaarde zich een nieuw thema in haar oeuvre toen ze een vliegengordijn van kralen in haar zomerhuisje bekeek. Van Eldik: ‘Dat gordijn was het begin, ik keek van binnen naar buiten door dat gordijn. Het resultaat was wat abstracts. Vanuit die snoeren en kettingen ben ik verder gegaan met parelschilderijen. Dat komt ook door Coco Chanel, die ik bewonder. Je kunt in enkele schilderijen ook wel andere dingen zien als je dat wilt, maar die parels zijn steeds de aanleiding.’
Museumkijker zag op de achtergrond van de mooiste parelwerken steeds geheimzinnig lover schemeren, een vaag patroon van bladeren of mossen waarop zich zonnestralen aftekenen. Alsof Van Eldik ook in dit nieuwe werk toch niet zonder natuur kan. Haar worsteling met inhoud gaat door, schoonheid gaat vast winnen.
Voor contact: ellenvaneldik@hetnet.nl