Open Monumentendag 2024: terug naar 1900 op woon- en atelierschip De Zwerver in Jachthaven Naarden

Wijnand Nieuwenkamp en zijn vrouw Anna Wilbrink aan boord van het woon-en atelierschip De Zwerver, naar eigen ontwerp gebouwd tussen 1900 en 1902.

Het is weer zover! Tijdens de Open Monumentendagen  is in de Jachthaven van Naarden (IJsselmeerweg 6) op zondag 15-9 De Zwerver van binnen te bezichtigen. Dit 28 meter lange schip was de woonboot, het atelier en de galerie van graficus W.O.J. Nieuwenkamp (1874-1950). Met deze boot trok hij, of liever werd hij getrokken, door grote delen van Nederland en zelfs naar Duitsland. De Zwerver, gebouwd in 1901-1902 op de werf De Vlijt in OudeWetering, is van binnen nog grotendeels intact. Het thema van de landelijke Open Monumentendag van dit jaar is 'Routes, netwerken en verbindingen'. Aansluitend bij dit thema kunnen liefhebbers en belangstellenden morgen tussen 12.00 en 17.00 uur De Zwerver komen bekijken. Circa elk half uur zijn er rondleidingen door Freek Heijbroek, voormalig Rijksprentenkabinet-conservator, auteur en gastconservator.

Woon- en atelierschip De Zwerver (1900) anno nu. Foto Stichting De Zwerver

Met dank aan Freek Heijbroek voor meer informatie: https://www.dezwerver.nl