Opwinding in Stedelijk Museum: de meesterhand van tentoonstellingsmaker Rudi Fuchs

Geplaatst in Exposities en getagged met , op door .
Zaaloverzicht met onder meer Gilbert & George en Bruce Nauman. Foto: Gert Jn van Rooij

Zaaloverzicht met onder meer Gilbert & George en Bruce Nauman. Foto: Gert Jn van Rooij

*Een expositie ‘Opwinding’ noemen getuigt van lef. Als er één tentoonstellingsmaker dat mag is het Rudi Fuchs (1942), die als directeur in het Van Abbemuseum, Gemeentemuseum Den Haag en Stedelijk Museum Amsterdam vanaf 1975 tentoonstellingen maakte die spraakmakend waren door hun combinaties van verschillende kunstenaars en stijlen. Werkt de magie nog steeds? In samenwerking met Bart Rutten - hoofd collecties van het Stedelijk – maakte Fuchs ‘Opwinding’, een tentoonstelling waarop hij belangrijke aankopen uit ‘zijn’ musea combineert zoals in vroeger dagen.

Voor wie er toen niet bij was, legt Fuchs uit hoe zijn ‘kijken’ hem de weg wees: ‘Als kunstwerken in elkaars nabijheid hangen, kun je hun eigenheid beter zien. Kijk naar de jaren 70 – er waren toen zoveel verschillende soorten kunst, die elkaar dwars zaten, of leken te zitten. Maar als je die dingen eerlijk bekeek, waren ze ieder op hun eigen manier onweerlegbaar goed. Ik kon er althans niet omheen. Je kon partijdig zijn, zoals vele dat waren, of juist die veelheid als een rijkdom accepteren – en zó naar kunst kijken. (…) Er is geen gelijk. Er is wel smaak en voorkeur – dat is iets anders. In de wereld van nu is niemand meer automatisch de eerste. In de kunst is niemand de beste. Daarover gaat deze tentoonstelling – vanuit mijn zicht en met het materiaal dat ter beschikking staat.’

Zaaloverzicht met onder meer Mondriaan, Sol Lewitt en Arnulf Rainer. Foto: Gert Jan van Rooij

Zaaloverzicht met onder meer Mondriaan, Sol Lewitt en Arnulf Rainer. Foto: Gert Jan van Rooij

Een 'losse' greep: Gilbert & George kijken uit op Bruce Nauman, Mondriaan wordt gezelschap gehouden door Sol Lewitt en Arnulf Rainer, voor vlakbij Marlene Dumas koos Fuchs een adembenemend werk van Katharina Sieverding. Het gaat Fuchs nog steeds over ‘de opwinding van het ontdekken en beter leren kennen van dingen’. Maar, analyseert hij in een terugblik in een begeleidend essay: ‘Ik ben ook kunsthistoricus. Die wijze van benadering (de dingen in breder verband te willen zien en met meer afstand) maakte dat je nooit helemaal in je opwinding ging geloven. Na de opwinding van iets zien wat je nooit eerder had gezien, kwam er weer een andere opwinding.’

Julian Schnabel, Baselitz, Dibbets, Mario Merz, Arnulf Rainer, Gerhard Richter, enzovoort, de vlootschouw op de expositie is imposant : Fuchs kocht onbetwistbaar de grootste namen uit de hedendaagse kunst. Zijn meesteroog in combineren is anno 2016 nog even sterk als vroeger: ‘Opwinding’ is een vijfsterren-expositie geworden.

‘Opwinding – een tentoonstelling van Rudi Fuchs’ in het Stedelijk Museum duurt tot en met 2 oktober. Voor meer informatie: http://www.stedelijk.nl

Zaaloverzicht met onder meer Marlene Dumas en Katharina Sieverding. Foto; Gert Jan van Rooij

Zaaloverzicht met onder meer Marlene Dumas en Katharina Sieverding. Foto; Gert Jan van Rooij

 

 

Reageren