Expositie Het Rembrandthuis: Rembrandt icoon voor Franse avant-garde en impressionisten

Édouard Manet, La convalescente, 1876-84, ets, 129 x 102 mm, Museum Het Rembrandthuis, Amsterdam. Recente aankoop voor eigen collectie.

*Toen Franse kunstenaars zich vanaf omstreeks 1830 gingen afzetten tegen de classicistische regels van de Académie, werd Rembrandt het belangrijkste voorbeeld van een kunstenaar die realisme en artistieke innovatie nastreefde. Vooral zijn virtuoze etsen werden bewonderd. Het Rembrandthuis brengt vanaf 21 september voor het eerst een expositie over de iconische status van Rembrandt voor de Franse avant-garde en (post)impressionisten. Met grote namen als Édouard Manet, Edgar Degas, Odilon Redon en Theodore Rousseau, maar ook aantrekkelijke etsen met Rembrandt als inspiratiebron van minder bekende kunstenaars als Charles Méryon en Félix Bracquemond.

Op 'Rembrandt in Parijs' debuteren twee aankopen van Het Rembrandthuis: een 'Studie naar Rembrandt David en Goliath' in potlood op lichtbruin papier van Edgar Degas (ca. 1859-1860) en Manets ets 'La convalescente' uit 1876-1884 met afgebeeld zijn Nederlandse vrouw Suzanne Leenhoff. De kunstenaar heeft zich hiervoor duidelijk laten inspireren door Rembrandts etsen en tekeningen van zijn zieke vrouw Saskia.

De expositie 'Rembrandt in Parijs' in Museum Het Rembrandthuis duurt van 21 september tot en met 6 januari. Voor meer informatie: http://www.rembrandthuis.nl

Charles Mëryon, Notre-Dame in Parijs, 1854, ets, 165 x 299 mm, Rijksmuseum, schenking van de familie Vroom - van Beers, Helmond

 

Reageren