Spannende sculpturen Lee Ufan in tuinen Rijksmuseum: verwondering over de ruimte

Geplaatst in Exposities en getagged met , op door .

Lee Ufan, The Sky Road, eigen foto

Deze zomer gratis toegankelijk in de tuinen van het Rijksmuseum: werken van Lee Ufan (Korea, 1936), sinds eind jaren zestig actief  in Japan en Frankrijk. In Japan was hij mede-oprichter van de avant-gardebeweging Mono-ha (School der Dingen).Mono-ha-kunstenaars als Ufan gebruiken ruwe materialen en elementen als steen, ijzer en water om de relatie tussen objecten en ruimte te onderzoeken. Ufan wil door ingrepen in de omgeving een dialoog op gang brengen die een nieuwe manier van kijken mogelijk maakt.

Lee Ufan, The Sky Road, eigen foto

Bondig samengevat op een tekstbordje: 'Ik wil dat mijn werk een verwondering over de ruimte is.' Daarvoor gebruikt hij veelal natuursteen en roestvrij staal, in combinatie met tuinen en water. Zo is zijn streven te bewerkstelligen dat zijn werken oneindigheid ademen, niet gebonden aan culturele grenzen.

Lee Ufan, The cane of Titan, eigen foto

Hoogtepunt van een wandeling door de tuinen is 'The Sky Road', een horizontale sculptuur uit de serie Relatum (Latijn voor in relatie). Roestvrij staal fungeert als langgerekte spiegelweg, de natuur en het weer van het moment  maken een steeds wisselend onderdeel van de sculptuur uit. De verwondering komt vanzelf, práchtig, ook elders in de tuinen rondom de 19e eeuwse schepping van Cuijpers.

Lee Ufan, eigen foto

De expositie 'Ufan in de Rijksmuseumtuinen' duurt t/m 27 oktober. Voor meer informatie: http://www.rijksmuseum.nl