*Onder de twaalf beelden van de grote Louise Bourgeois (1911-2010) die de komende maanden in de Rijksmuseumtuinen staan zijn ‘The Welcoming Hands’ uit 1996: zes blokken graniet met verstrengelende volwassen handen van brons en een babyhandje die in New York langs het water werden geplaatst. Emotionerende verbeeldingen van vriendschap en solidariteit die een extra lading hadden door het uitzicht op het Vrijheidsbeeld en Ellis Island, de locatie waar Europese immigranten voor het eerst voet aan wal zetten in de Verenigde Staten. Veel sporen uit het omvangrijke oeuvre van Bourgeois sloten nauw aan bij haar persoonlijk leven, over ‘The Welcoming Hands’ benoemde ze die zelf in een artikel van Amei Wallach in The New York Times 25 augustus 1997: ‘The subject was very emotional to me, since I am a first generation American. The piece was installed in a specific manner, for a specific purpose.’
The Battery Park City Autority had de sculpturen inmiddels zonder Bourgeois te informeren verplaatst naar een locatie verderop waar het vrije zicht op het werk werd belemmerd door planten en struiken. De reden? De autoriteiten vreesden Holocaust-overlevenden te bruuskeren die ‘The Welcoming Hands’ zouden zien liggen als ze het omstreeks die tijd te openen Museum of Jewish Heritage zouden verlaten. ‘The hands suggested severed parts from the death camps’, vandaar. Howard Rubenstein, vice-president van het museumbestuur, verantwoordelijk voor de public relations, stelde het zo: ‘We own our museum, and we don’t want someone else to create any images we don’t control.’ Jerry Gorovoy - de vaste assistent van Bourgeois, zijn handen verstrengeld met de hare in ‘The Welcoming Hands’ – destijds ook in The New York Times: ‘This is an insult. Art makes us stop and think. Do they think that by hiding the hands in the bushes people will have a different interpretation?’
Het was niet de eerste grote rel over kunst in de openbare ruimte in New York, zo had Richard Serra ‘Tilted Arc’ uit 1989 als nooit door hem gemaakt verklaard nadat het vanwege protesten was weggehaald. ‘The Welcoming Hands’ werd in 2000 gekocht door de Franse staat en staan sindsdien in alle rust in de Jardin des Tuileries in Parijs, de geboortestad van Bourgeois. En nu tot en met 3 november in de Rijksmuseumtuinen. Samensteller van de buitenbeelden-tentoonstelling is ook dit keer Alfred Pacquement, voormalig directeur van Centre Pompidou. Hij werkte samen met de Easton Foundation in New York, waar de erfenis van Bourgeois is ondergebracht.
Voor meer informatie over onder meer de rondleidingen, tekenlessen en catalogus: http://www.rijksmuseum.nl/.