‘Unravel’ in Stedelijk Museum urgente textielkunst in turbulente tijden

Geplaatst in Exposities en getagged met , op door .

Cécilia Vicuna, Quipu Austrai, entrée Unravel in Stedelijk Mueum,eigen foto

In het Stedelijk Museum tikt de naam van de expositie over  textielkunst de spijker met een voltreffer op zijn kop.  'Unravel. The Power and Politics of Textiles' verenigt zevenveertig internationale kunstenaars die vanaf de jaren zestig textiel gingen gebruiken om persoonlijke en maatschappelijke verhalen mee te vertellen. Textiel was tot dan onderbelicht gebleven, voor een nieuw begin moesten eerst verroeste ketens van eerdere generaties worden afgeschud. 'Unravel' is een tentoonstelling die wakker schudt, de kwaliteit hoog, de kleurenmix fascinerend, de kracht van wat over onrecht gezegd moest en moet onontkoombaar.

 

Mirga Tas, Out of Egypt, Unravel, Stedelijk Museum, eigen foto

Er zijn bijna honderd werken op 'Unravel', waarvan negen uit de collectie van het Stedelijk, onder voor zichzelf sprekende noemers als 'Bearing Witness' (met maatschappelijk en sociaal-politiek commentaar), 'Fabric of Everyday Life', 'Borderlands' and 'Ancestral Threads'. Mirga Tas is er bijvoorbeeld met 'Out of Egypt' uit een Zwitserse privécollectie. Haar thema is het dagelijks leven van Roma, haar intrigerende zoekplaatje  uit 2021 voelt als update en eerbetoon.

Cian Dayrit, Yuta Nago Panaad (Promised Land) en Valley of Disposession, Unravel, Stedelijk Museum, eigen foto

Cian Dayrit toont 'Yuta Nagi Panaad' ('Promised Land, Beloofde Land') uit 2018, gemaakt in samenwerking met Henry Caceres. En 'Valley of Disposession' uit 2021. De kunstenaar gebruikt kaarten om te laten zien dat koloniale machtsverhoudingen nog steeds bestaan en desastreus zijn geweest voor het Filippijnse landschap. 'Yuta Nagi Panaand' brengt in kaart hoe het eiland Mindanao wordt vervuild door buitenlandse multinationals, 'Valley of Disposession' toont het effect van extreme landontginning en mijnbouw op land en gemeenschappen in Centraal Luzon: totale vernietiging.

Diedrick Brackens  ontdekte tijdens Covid-19 geschokt statistieken uit 2016 over een toename van het aantal HIV-infecties onder homoseksuele Zwarte en Latino- mannen.  Hij stelde de vraag wat te doen als we worden geconfronteerd met vernietiging, apocalyps en pandemie. Zijn antwoord: toon intimiteit, tederheid en verlossing via textiel. Op 'Fire makes some dragons' uit 2020 omarmen de in vlammen gehulde figuren elkaar, op 'Unravel' een ontroerende kennismaking met zijn urgente werk.

Diedrick Brackens, Fire makes some dragons, Unravel, Stedelijk Mueum, eigen foto

Cécilia Vicuna geeft  bij de ingang het gevoel dat we in een sprookjesbos gaan dwalen. Voor 'Quipu Austrai' uit 2012 liet ze zich inspireren door een eeuwenoud systeem van 'schrijven' met knopen uit de Andes. Ze ontdekte poëtische overeenkomsten tussen inheemse volkeren uit Zuid-Amerika en Australië, de kleuren van de wol van de lange slingers terug te vinden in Aboriginal-Australischhe rotsschilderingen maar ook op weefsels uit de Andes.

Er valt er veel te lezen en te leren op 'Unravel', een urgent hart onder de riem  van textielkunst voor de roerige tijden waarin we leven.

De expositie 'Unravel - The Power and Politics of Textiles in Art' in het Stedelijk Museum duurt tot en met 5 januari.

Voor meer informatie: http://www.stedelijk.nl

 

 

Reageren