Variaties Wouter van Riessen op zonnebloemen Van Gogh: komende dagen op LUST FOR LIFE

Wouter van Riessen, Zon XVI, olie op linnen, 142 x 115, 2015, foto kunstenaaar

Wouter van Riessen, Zon XVI, olie op linnen, 142 x 115, 2015, foto Gert Jan van Rooij

*Langer dan de gemiddelde negen seconden naar een schilderij kijken loont altijd en helemaal bij Wouter van Riessen (1967). Op de pop-up tentoonstelling ‘LUST FOR LIFE, Painting Today’ in het Machinegebouw van de Westergasfabriek hangt tot en met zondag werk van zeventig kunstenaars boven, onder of vlak naast elkaar. Hoe goed een schilderij ook is, dat maakt langer focussen soms lastig. Ondanks de visuele drukte gaat dat bij Van Riessen vanzelf. We zien bloemen in allerlei vormen in een vaas, bij eerste blik een tafereel waar we niet lang bij stil hoeven te staan. Maar bij langer kijken is het net alsof die ene bloem zich menselijk verlangend uitstrekt naar een andere, onbereikbaar verderop. En lijkt weer een andere bloem niet op een spookje? Waarom heeft Museumkijker trouwens deze associaties en mijn buurman vast hele andere?

De kunstenaar - hij voltooide zijn opleiding in 1991-92 aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten, won in 1993 de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst, aan activiteiten sindsdien geen gebrek – gebruikt sinds 2013 de drie versies van ‘Vijftien zonnebloemen in een vaas’ van Van Gogh uit musea in Londen, Tokio en Amsterdam als basis voor zijn schilderijen.

Op zijn website geeft hij uitleg: ‘Op deze werken heeft elke bloem een bijna menselijke uitdrukking: sommige lijken verbaasd, andere vermoeid, of juist vol jeugdige extase. Ze wekken allerlei associaties bij mij op. Toen ik ze begon na te tekenen verschenen klokken, lampen, snavels en hijskranen vanzelf. Voor een moment zag ik een bloem in vleermuisgedaante. Al schilderend kreeg het beeld vorm. Wat uiteindelijk op het doek kwam omvat zowel vleermuis als bloem. De serie van inmiddels twintig variaties die ik tot nu toe gemaakt heb laat nog maar een glimp zien van de onvoorstelbare hoeveelheid aan prachtige beelden die in de zonnebloemstillevens van Van Gogh schuilgaat.’

Wouter van Riessen, Zon XX, 87 x 68, olie op linnen, 2015, foto kunstenaar

Wouter van Riessen, Zon XX, 87 x 68, olie op linnen, 2015, foto Gert Jan van Rooij

In eerder werk gebruikte Van Riessen de figuur van Pinokkio als protagonist om over verbeelding na te denken: ‘Hij is een pop, maar lacht, zingt, danst en huilt desondanks. Op het moment dat de blauwe fee hem tot een echte jongen maakt is het verhaal ten einde. Juist als pop is hij interessant, kan hij in onze gedachten tot leven komen. Een menselijk vermogen tot opwekking laat ons vreemde tronies zien die ons aanstaren vanuit boomstammen, marmeren tegels en stekkerdozen. Ik geloof dat dit een manifestatie is van een veel meer omvattend verschijnsel. De wereld vertoont zich slechts aan ons in een vermenselijkte gedaante. Levenloze dingen worden alleen met levende ogen gezien.’

Van Riessen verschuilt zich af en toe achter maskers van zijn eigen gezicht om verbeelding met zijn werk op te wekken. Op zijn site zegt hij daarover: ‘De gesloten huid van het masker doet het schijnsel in mijn ogen helderder uitkomen en geeft ruimte aan kijkers om het beeld tot leven te wekken.’ En voorál die verbeelding met eigen associaties te verrijken.

Wouter van Riessen, Zelfportret met beeld, 210 x 125, 2008, te zien in Coda Apeldoorn, foto Peter Cox

Wouter van Riessen, Zelfportret met beeld, 210 x 125, 2008, te zien in Coda Apeldoorn, foto Peter Cox

De jaarlijkse expositie ‘LUST FOR LIFE, Painting Today’ is een energieke update van de staat van de schilderkunst van vandaag : van jong tot oud en van figuratie en tot abstractie en alles daar tussen in. Alle – schappelijk geprijsde - werken zijn te koop, de kunstkoopregeling is van toepassing. Onder de zeventig deelnemers: Janine van Oene, Raquel van Haver, Anne Forest, David Bade, Hamid El Kanbouhi, Katinka Lampe, Natasja Kensmil, Nour-Eddine Jarram, Sven Kroner, Co Westerik, Jan Roeland en Philip Akkerman.

De expositie ‘LUST FOR LIFE, Painting Today’ in het Machinegebouw van de Westergasfabriek duurt tot en met zondag 24 april. Voor meer informatie: http://www.welikeart.nl. Voor meer informatie over Wouter van Riessen: http://www.woutervan riessen.nl. Van Riessen neemt tot en met 28 augustus ook deel aan de expositie ‘Vernieuwd Verleden’ in het Coda Apeldoorn. Voor meer informatie: http://www.coda-apeldoorn.nl

Wouter van Riessen, Doop, 190 x 100, olie op linnen, te zien in Coda Apeldoorn, foto kunstenaar

Wouter van Riessen, Doop, 190 x 100, olie op linnen, te zien in Coda Apeldoorn, foto Peter Cox

 

 

 

 

Reageren