Veertig jaar na voltooiing: facsimile ‘333 Vogels’ van Peter Vos

Portret van Peter Vos met opgezette reiger, najaar 1971, foto Steye Raviez

En toen gooide corona ook in Singer Laren roet in het eten. Te zien geweest sinds 7 december - de start al twee keer uitgesteld - wachten  ‘Belgische meesters’ en ‘Peter Vos. Getekende Vogelboeken’ sinds 19 december op heropening. Liefhebbers van Peter Vos (1935-2010) kunnen intussen genieten van de recente uitgave die door gastconservator Jan Piet Filedt Kok – Vos-kenner en oud-conservator van het Rijksmuseum – zonder overdrijving wordt geprezen als triomf van de huidige kleurendruk. Veertig jaar na voltooiing is er een facsimile-publicatie gemaakt van ‘333 Vogels’, de dummy die Peter Vos vulde met tekeningen van in totaal 100 verschillende soorten. Hij werkte er met tussenpozen aan van augustus 1980 tot december 1981, de rijkdom aan vogels in onder meer Artis, de dierentuin van Wassenaar en de Zoo in Antwerpen als check voor ultieme natuurgetrouwheid. Vos was een perfectionist die er naar streefde ook de karakters van vogels te verbeelden.

Peter Vos, plaat 141, Passer domesticus (huismus), foto uitgeverij THOTH

Na de uitgave van ‘Studie in grijs. Voorlopige balans van drie jaar vogeltekenen’ – de matige drukkwaliteit was een diepe teleurstelling voor Vos – besloot de kunstenaar ‘333 Vogels’ voor zichzelf te houden. 'Kan geen aandacht opbrengen voor ander werk', noteerde hij in zijn dagboek. De uitgave is tweedelig, in deel twee introductie op leven en werk van Vos door Filedt Kok, Siegfried Woldhek en Ger Luijten, directeur van de Fondation Custodia/Collectie Frits Lugt in Parijs waar het origineel van ‘333 Vogels’ wordt bewaard. Volgens Luijten moeten we ‘333 Vogels’ zien als een liefdesbetuiging aan zijn gevleugelde metgezellen. Woldhek vertelt in ‘Persoonlijke ontmoetingen’ dat Vos vrolijk werd van vogels, ‘van hun gedoe, plotselinge bewegingen of terugkeer in de lente. Hij citeerde instemmend de regel van Dick Hillenius, ‘Meedenken met gelukkiger, lichter dieren’.

Museumkijker – soort van vogelanalfabeet – keek dankzij Vos voor het eerst met veel bewondering naar onder meer dolksteekduif, harpij, Amerikaanse zeearend en schoenbekooievaar. Ha, in elk geval één bekende: de huismus.

Peter Vos, plaat 45, ---(Otus scops (?) (dwergooruil) foto uitgeverij THOTH

De exposities ‘Belgische meesters’ en ‘Peter Vos. Getekende vogelboeken’ in Singer Laren duren na heropening in elk geval tot en met 27 februari. Voor meer informatie: http://www.singerlaren.nl

Peter Vos – 333 Vogels

Facsimile, 288 pagina’s met 333 vogels in kleur