*De Zwitserse kunstenaar Martin Hesselbein trekt op een expositie in Boymans Van Beuningen een vergelijking tussen hedendaagse reclame voor parfums, jeans en lingerie en prenten van vijf eeuwen geleden. Onder de noemer ‘Tijdloze erotiek’ laat hij in het Prentenkabinet zien hoe klassiek de poses van modellen in advertenties zijn: hun zwoele en sexy houdingen lijken zó gekopieerd van prenten uit de periode van 1475 tot circa 1550. Hesselbein: ‘Die bevatten een net zo expliciete belofte als eigentijdse modefotografie.’
De verleidelijke prentkunst waarmee Renaissance-kunstenaars als Jacob Binck, Marcantonio Raimondi en Cherubino ernaar streefden hun bekendheid te vergroten wordt vergeleken met pr-foto’s voor Versace, Armani Red en Jil Sander, een uniek evenement voor het museum. Peter van der Coelen, conservator prenten en tekeningen, is enthousiast: ‘Deze tentoonstelling laat bezoekers met een frisse, nieuwe blik naar prenten kijken.’ Boymans Van Beuningen bezit ongeveer 15.000 tekeningen en 65.000 prenten en wordt gerekend tot de wereldtop.
De expositie ‘Tijdloze erotiek: Renaissanceprenten en modefotografie’ in Museum Boymans Van Beuningen duurt tot en met 9 oktober. Voor meer informatie: http://www.boijmans.nl