Vijftien zonnebloemen in een vaas: Wouter van Riessen in Van Goghgalerie Zundert

Wouter van Riessen, Vijftien zonnebloemen in een vaas, acrylverf op linnen, 2024, 58 x 43 cm, 2400 euro

In de Van GoghGalerie in Zundert (Sint Elisabethlaan 1A) presenteert Wouter van Riessen de komende maand nieuwe variaties op de drie versies van 'Vijftien zonnebloemen in een vaas' die Vincent in 1888 en 1889 in Arles maakte. Die Van Goghs bevinden zich in musea in Amsterdam, Londen en Tokyo. De opening is vanmiddag om 15.00 uur. Vanaf 27 september worden nog meer variaties van Van Riessen tentoongesteld in het Van Gogh Village Museum in Nuenen.

Bijgaand informatie over zijn zonnebloemen-project. Van Riessen begon daarmee in 2013.

' Van Goghs zonnebloemen hebben heel uitgesproken houdingen en de ronde vormen in het hart van de bloemen kun je gemakkelijk als een soort ogen zien. Tegelijkertijd hebben de bloemvormen iets opens, iets onbepaalds; sommige zijn eigenlijk nauwelijks als bloem herkenbaar. Het zijn een soort van personages, elk met een eigen karakter. Toen Van Riessen die personages goed begon te bekijken kwamen allerlei associaties bij hem op. Hij zag een kwal zachtjes die naar boven komt drijven; een klok, een danseres, de kop van een vleermuis en allerlei beelden die zich maar moeilijk in woorden laten vangen. Bij het schilderen krijgen zulke associaties vorm. Wat uiteindelijk op het doek te zien is, is in de eerste plaats puur schilderkunstige verbeelding, open voor interpretatie. Dat Van Goghs zonnebloemen zo bekend zijn, ziet Van Riessen als een groot voordeel: hierdoor kan iedereen over zijn schouder meekijken en de boeketten tot leven brengen.

Wouter van Riessen, Vijftien zonnebloemen in een vaas, acrylverf op papier, 2016 en 2024, 41,2 x 29,8 cm, 1100 euro, met lijst

Bij de toe-eigening van Vijftien zonnebloemen in een vaas veroorlooft Van Riessen zich veel vrijheid. Toch is er steeds veel wat naar Van Gogh terugwijst. De schikking van het boeket en bepaalde basale karakteristieken van de bloemen komen keer op keer terug. Die zijn introvert of extravert, mannelijk of vrouwelijk, jong of oud, open of gesloten. Linksboven in het boeket zijn twee bloemen die dicht op elkaar staan en als tweelingen intens met elkaar verbonden zijn. Recht daaronder is een bloem die naar de achtergrond wijkt, stil en verscholen. Zulke eigenschappen zijn in vrijwel alle schilderijen terug te lezen. Uiteindelijk komen alle associaties samen in nieuwe boeketten. elk met een heel eigen sfeer. Een zorgvuldige kleurbalans en een uitgewogen compositie brengen eenheid in het beeld.

Van Riessens zonnebloemen zijn sterk verbonden met zijn zelfportretten en met de poppen die telkens opnieuw in zijn werk opduiken. De serie laat ons door Van Riessens ogen kijken en vormt daarmee een soort van zelfportret. Wat poppen betreft: dat zijn raadselachtige figuren - ze leven niet, maar kijken toch terug als je ze aankijkt. Ze hebben eigen karakters, maar die moeten steeds opnieuw gevuld worden in de blik van wie naar hen kijkt. Op soortgelijke wijze worden Van Goghs zonnebloemen door elke kijker tot leven gewekt. Van Riessens schilderijen tonen de intense verwevenheid van kijken met de verbeelding.'

Wouter van Riessen, Vijftien zonnebloemen in een vaas, acrylverf op linnen, 2024, 50 x 43 cm, 2100 euro

In de kosterswoning van het Vincent van GoghHuis in Zundert, waar Vincents vader dominee was, is een galerie gevestigd waar werk wordt getoond en verkocht van kunstenaars die - zo ook Van Riessen - als artist-in-residence in het gastatelier hebben gewerkt.

Voor meer informatie: https://www.vangoghhuis.com

Zie ook: www.museumkijker.nl 21 april 2016: Variaties Wouter van Riessen op zonnebloemen Van Gogh: komende dagen op LUST FOR LIFE